بررسی قابلیت های گرافیکی تزیینات محراب بقعه پیربکران در طراحی نشانه

پایان نامه
چکیده

هویت گرافیک هر کشور وابسته به عناصر فرهنگی، تاریخی و هنری آن است و خلأ بزرگِ آثارِ بسیاری از طراحان، عدم رجعت به پشتوانه تصویری بازمانده از ادوار گذشته محسوب می شود. این تصاویر همواره زینت بخش بسیاری از لوازم روزمره آدمی از کوچک ترین اشیا تا بزرگ ترین بناها بوده است؛ خوشبختانه بخشی از این آثار، از تلاطم امواج مخرب زمانه در امان مانده و تبدیل به میراث گذشتگان برای معاصرین گردیده است. یکی از منابع الهام برای خلق آثار گرافیک، نقوش تزییناتِ وابسته به معماری است و با نگاهی به آثار طراحان گرافیک معاصر ایران، این مهم دریافت می شود که بسیاری از آثار شاخص ایشان با الهام از همین نقشمایه ها طراحی شده اند. از آثار معماری فاخر و نادر درسده هشتم ه. ق، محراب گچ بری بقعه ی پیربکران می باشد که تا کنون به نحو شایسته مورد توجه محققین و پژوهشگران قرار نگرفته است. در این پژوهش سعی شده با نورپردازی و عکاسی مناسب، کلیه ی نقشمایه های موجود در این محراب ثبت و سپس به وسیله ی رایانه با نهایت دقت باز ترسیم گردد. معرفی اجزا مختلف محراب، دسته بندی نقوش و تنوع نگاره ها و خط نگاره های به کار رفته در طرح های محراب به طور مجزا صورت پذیرفته است. با تفکیک نگاره ها به دو دسته ی هندسی و گیاهی، تنوع نقشمایه های هر قسمت از اجزاء محراب به دست آمده و هر کجا نقوش گیاهی دارای تنوع بیشتری بوده، به دو دسته ی اسلیمی و ختایی تقسیم شده است. همچنین انواع قلم های خوشنویسی و خط نگاره های محراب پس از طراحی و معرفی، به دو گونه ی ثلث و کوفی تفکیک گردیده که خط کوفی دو گونه کوفی تزیینی ساده و کوفی بنایی را شامل می شود. در نهایت پس از طراحی و معرفی تک تک نقشمایه های محراب، تنوع آنها به دست آمده و گوناگونی نمونه ها به کمک نمودار شرح داده شده است. این روش شناخت بصری تزیینات محراب بقعه پیربکران را تسهیل نموده و قابلیت های گرافیکی نقشمایه های محراب را به خوبی نمایش می دهد. واژگان کلیدی: بقعه پیربکران، محراب، تزئینات معماری، دوره ایلخانی، نشانه، نگاره، خط نگاره، گچ بری.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت و مرمت تزیینات گچی محراب بقعه تاریخی پیربکران

در ایران مطالعات مدون و سازمان یافته ای در رابطه با شناخت فنی تزیینات گچ بری دوره ایلخانی صورت نگرفته است ولی می توان برخی از پژوهش های عمده در زمینه های مشابه را سرمشقی برای این هدف در نظر گرفت. از جمله مطالعات فنی انجام شده توسط م.میش مست نهی بر روی گچ بری های کوه خواجه سیستان را می توان نام برد که در آن عمده فرسایش قابل ملاحظه در نمونه ها یعنی پودری شدن لایه های گچ و خاک و انیدریته شدن این ل...

15 صفحه اول

کاربرد نقوش اما مزاد ههای شهرستان دماوند استان تهران در طراحی نشانه های گرافیکی معاصر ایران

معماری اسلامی و تزیینات وابسته به آن، همواره بستری مناسب برای حضور عناصر تجسمی مختلف، ب هویژه آرایه های تزیینیبوده است. بناهای مذهبی اما مزاد هها مملو از نقوش تزیینی پرباری است که به سبب برخورداری از طرح های هنری و نقوشنمادین، م یتواند در بخ شهایی از هنر معاصر گرافیک، هم چون طراحی نشانه، مورداستفاده قرار گیرد. این مقاله، کوششی استبرای مطالعه، طبقه بندی، شناخت هویت و ویژگی های بصری و ریشه های اع...

متن کامل

بررسی تزیینات گیاهی و هندسی محراب های گچبری مجموعه آرامگاهی تربت شیخ جام

از قرن هشتم هجری، آثار گچ بری نفیسی برجای مانده است که تعدادی از آ نها دارای رقم هنرمند سازنده و تاریخ ساخت نیز هستند. این گچ بری ها در محراب های نفیس، لوح ها و کتیبه های گچی مساجد، آرامگاه ها و ... بیشترین کاربرد را دارند. ازجمله این نمونه های شاخص می توان به دو محراب و یک محراب نمای گچ بری در مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جامی در تربت جام اشاره نمود. لذا هدف این پژوهش ارائه مستندات تصویری (به اختص...

متن کامل

بررسی قابلیت های گرافیکی نقوش محراب های دوره سلجوقی و ایلخانی

در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و جمع¬آوری اطلاعات آن به شیوه¬ی کتابخانه¬ای است، نقوش محراب¬های دو دوره¬ی¬¬ سلجوقی و ایلخانی مورد مطالعه و بررسی بصری قرار گرفته و به طور کلی هدف از این پژوهش، شناخت وطبقه¬بندینقوش محراب¬های دوره¬ی سلجوقی و ایلخانی و مقایسه¬ی آن¬ها با یکدیگر است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا به مطالعه¬ی ساختاری، زیبایی¬شناسی و خصوصیات ویژه¬ و کلی محراب¬های این دو...

مطالعه تطبیقی فرم نقشمایه های چهار محراب دوره ایلخانی در استان اصفهان (اولجایتو، مقبره پیربکران، مسجدجامع اشترجان، مسجدجامع هفتشویه)

Molded motifs in Ilkhanid mihrabs are masterpieces of design and implementation. The aim of this study is to describe, analyze and compare the Oljaitu mihrab, Pirbakran mausoleum mihrab, Oshtorjan mosque mihrab and Haftshouyeh mosque mihrab in terms of plants and geometric motifs, proportions, structure and geometric relationships in a descriptive-analytic manner. Identification and comparison ...

متن کامل

بررسی و تحلیل یادگارنویسی در بقعه پیربکران اصفهان از دوره ایلخانی تا عصر قاجار(1343 – 682 هـ .ق/1924- /1283م)

یادگار نویسی و یادگار نگاره از پدیده‌های مهم فرهنگ انسانی در طول تاریخ است که قدمتی همپای زندگی بشری دارد. میل به جاودانگی و بقا اگرچه عامل ابتدایی این امر تلقی می‌گردد اما بزودی با ساخت اماکن مذهبی و بناهای با شکوه سلاطین نگارش یادگاری‌ها در این اماکن که گمان می‌رفت دیرپاتر و جاودانه‌تر از ابنیه متعارف‌اند رواج یافت. بویژه در اماکن مذهبی این امر با نوعی قداست و احترام به خاطره معنوی صاحبان بقا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023